L’afectivitat
és un aspecte important en l’evolució de tot ésser humà, per tant, la vivència
i l’expressió dels diferents estats afectius jugarà un paper fonamental en el
desenvolupament de l’individu.
Els
sentiments i les emocions formen part del desenvolupament de l’afectivitat. No
poden anar mai deslligades, tenen que formar part d’un engranatge únic perquè
el seu funcionament sigui efectiu.
Per
tal d’utilitzar aquests sentiments i emocions, els autors Salovey i Mayer diuen
que és necessari saber manejar-los,
discriminar entre ells i utilitzar aquests coneixements per dirigir els propis
pensaments i accions.
Per
mitjà de l’educació emocional, els infants aprenen a gestionar i
autoregular-se. Aquest procés educatiu ha de ser continu i permanent i s’ha d’introduir en
edats primerenques perquè aprenguin a donar nom a les seves emocions, a
reconèixer-les i a saber expressar-les.
Els
adults i tot l’entorn proper seran clau en aquest procés emocional per
acompanyar als infants en l’evolució de l’afectivitat.
Emocions que apareixen en l’afectivitat
Els
infants expressen les seves emocions mitjançant una sèrie de senyals; gràcies a
elles, els adults poden comprendre l’estat emocional en què es troben.
Els
tipus d’emocions que sorgeixen als primers mesos són: aversió, alegria, sorpresa,
tristesa, enuig o ira i por.
Cada
tipus d’emoció té uns trets característics, que moltes vegades venen acompanyats
d’expressions facials o sonores. Aquestes emocions són universals, però cada
cultura condiciona la seva forma d’expressar-les, en funció d’on visquin
els infants.
També
existeixen unes emocions de tipus secundàries, anomenades emocions autoconscients
que sorgeixen cap als dos anys de vida. Aquestes són la vergonya, l’orgull, la culpabilitat
i l’enveja, i a diferència de les altres, són emocions que mitjançant
estratègies poden ser arribar a ser educables.
Funcions de les emocions
Les
emocions tenen dues funcions: adaptativa i social. En la funció adaptativa, la
resposta de l’infant variarà. Quan les emocions són positives, tendirà a voler
experimentar-les novament, en canvi, les negatives a evitar-les o
substituir-les.
La
funció social ajudarà a l’infant a saber expressar les emocions, contenir-les i
comprendre emocionalment els altres per arribar a desenvolupar l’empatia.
Gràcies al llenguatge, al joc simbòlic i a la capacitat empàtica dels pares i
la seva interacció amb ells, els infants l’enfortiran.
Com les autoregulem?
Durant
el primer any, l’infant necessita l’adult perquè té una capacitat limitada per
poder autoregular-se. Però amb el temps, ja pot modificar l’estímul que rep i
per tant, pot canviar el seu estat emocional sense ajuda, autoregulant-se per
ell mateix.
Mitjançant
el reconeixement de la seva pròpia identitat com a individu diferents als
demés, els infants aprendran a autovalorar-se.
Per
tant, podem adonar-nos que les emocions són regulables i fonamentals per poder
comprendre als demés i que ens comprenguin a nosaltres mateixos.
Hem de
ser conscients que els infants no poden expressar a vegades el que senten, i
que som els adults els qui els hem de facilitar el camí fins que aprenguin a
expressar-se verbalment per ells mateixos.
Les
emocions formen part de la nostra vida diària i són fonamentals per a un
desenvolupament emocional saludable que serà la clau per altres tipus de
creixement.
No hay comentarios:
Publicar un comentario